laatste werkdag! - Reisverslag uit Karlstad, Zweden van petra laar - WaarBenJij.nu laatste werkdag! - Reisverslag uit Karlstad, Zweden van petra laar - WaarBenJij.nu

laatste werkdag!

Door: petrainzweden

Blijf op de hoogte en volg petra

25 Mei 2010 | Zweden, Karlstad

Vandaag hadden we ons laatste werkdag op de afdeling. De andere twee dagen krijgen we nog presentaties te zien, een rondleiding door het nieuwe ziekenhuis, het patientenhotel, revalidatie enz. We moesten er vanochtend weer ruim om tijd uit. Om 6.46 moesten we weer beginnen. Ik was al wakker voordat mijn wekker ging maar echt zin om eruit te komen had ik nu ook weer niet:P Maar ja het moet toch. Trek in brood had ik vanochtend niet dus heb ik maar een banaan genomen. Toen op onze fiets naar het werk gefietst. Het regende vanochtend maar ach daar kunnen we toch wel tegen. Annika en Susanne stonden ons al op te wachten. We gingen onze laatste uniform halen. De dienst begon hetzelfde als de andere vroege diensten. We stonden weer met zijn 4en op dezelfde kamers. We gingen dus eerst de patienten waassen. Wat ik hier heel fijn vond om te zien en wat heeeeeeeeel erg fijn is voor de patieten is de po warmer. Ze hebben een soort kastje waardoor de po een beetje op lichaamstemperatuur blijft zodat ze niet een koude po onder hun billen krijgen geschoven als ze moeten urineren ofzo. Ook hebben ze hier een extra cup om medicatie in te doen. Dus ze hebben net zo'n kuipje als wij hebben en daaromheen nog een bakje (wij gebruiken dit potje als we urine af moeten nemen) en op dat bakje staat de kamernummer+bed van de patient en de naam van de patient voor een extra controle. Erg handig dus.
We hadden gisteren in de avonddienst een nieuwe patient binnen gekregen. Hebben we toch nog een opname gezien. Vandaag moest er bij deze manier bloed afgenomen worden en een doktersonderzoek werd er gedaan. De dokter controleerde alles erg grondig. Sommige dingen leken precies hetzelfde als onze dokters doen sommige waren anders. Maar het komt denk ik op hetzelfde neer. Ook maken ze hier zelf de ecg's. Dit doen wij ook niet maar this leuk om te zien. Annika en Susanne vertelde ons dat we eigenlijk pech hadden met de werkdagen. Er waren helaas geen spoedopnames gekomen of een larm hoe ze dat noemen (trombolyse). Ik vind het wel jammer dat we dat niet gezien hebben maar ze hebben uitgelegd wat er dan gebeurd en het komt allemaal eigenlijk op hetzelfde neer als bij ons alleen hun doen meer dingen zelf zoals bloedafname enz. De doktersronde werd vandaag weer voor ons in het engels gedaan. Super leuk natuurlijk want we kenden de patienten nu wel ongeveer dus kunnen we ook een beetje meepraten. Als een patient een tia of stroke heeft gekregen mogen ze 3 maanden niet autorijden en dan worden ze opnieuw uitgebreid getest of dat ze dat wel weer mogen gaan doen. Ze hadden nu ook een etische dilemma over een erg onrustige vrouw die een sonde moest krijgen maar die ze er zelf telkens ook uit trekt. Etische dilemma's blijven lastig en ik ben eigenlijk wel benieuwd wat ze verder met deze dame gaan doen maar helaas zit ons werk er hier bijna op en zullen we dat niet meer meemaken. Misschien kunnen Annika en Susanne ons hiervan op de hoogte houden. De onrustige patient had vandaag zowat een 1 op 1 verzorging nodig. Ze betrekken de familie er dan niet bij als de patient zo onrustig is. En snel rustgevende medicatie geven doen ze ook niet. Susanne en Annika vertelden dat de patient erg onrustig was aan Lena (de teamleider) en Lena zorgde er gelijk voor dat er iemand extra zou komen werken voor vanavond en voor morgen. Wel netjes. Zo blijft de werkdruk gewoon hetzelfde. Aan het einde van de dienst was er nog de evaluatie. Dit hebben we dus nu twee keer gezien.
Na het werk zijn we meteen naar de stad vertrokken om te kijken of we wat souveniertjes konden vinden. Nou dit is een hele klus en we kunnen geen winkel vinden dus ben bang dat dat hem niet gaat worden:( nja ik kijk nog wel! Hierna zijn we maar gelijk gaan eten want wilde vanavond lkkr op tijd naar bed proberen te gaan! We hebben weer heerlijk pizza gegeten. Om 6 uur waren we denk ik thuis en toen hebben we nog ff gecomputerd, gekletst enz. We zaten te bedenken dat de tijd erg hard gaat en dat we het idee hebben gewoon thuis te zijn. Moet je nagaan hoe we ons hier voelen. Erg op ons gemak dus. Nou ondanks dat blijven we niet hier hoor!

Nu ga ik nog ff een serie kijken en daarna lkkr slapen!
Truste aan allemaal en tot spreekse!

byebye Knuffel Petra

• 25 Mei 2010 - 20:25

Annika:

Nice reading your blog! See you tomorrow!

• 25 Mei 2010 - 20:38

Bert En Hannie:

hoi petra,super leuk die verslagen van jou,volgens mij heb jij het goed naar je zin ,wij zijn blij dat we mee mogen genieten van jou,kennis daar in zweden,hannie en ik hopen dat jullie weer goed terug komen en de verhalen hier weer kunnen door vertellen aan je collega/s,je weet26juni een b.b.q.feestbij ons en we hopen dat jij en wilma er bij zijn.nou petra ik wens je met je collega/s nog veel plezier daar en tot de volgende keer,groetjes van hannie en mij .p/s met hannie/s knie gaat het al wat beter.

• 25 Mei 2010 - 21:30

Tvilling:

hejsan syster

Speciaal voor jouw maar wat in het zweeds neergezet... je kan het vast wel lezen;-)... Probeer toch elke keer een andere naam te bedenken...

Nou je laatste werkdag zit er weer op... Nog maar 2 daagies te gaan... Zal vast wel goed komen...

Maak het vandaag niet te lang want moet zow slapen... Vandaag weinig gedaan, behalve gewerkt... Verjaardag was gezellig... Plantjes hebben water;-)... En da was het dan...

Suc6 met alle presentaties nog...

vi ses

• 26 Mei 2010 - 13:17

Anja Van Mouwrik:

Hoi petra leuk om te lezen wat jullie zo allemaal doen.
    Peter en Hanny waren op de koffie geweest met de pinksteren en die vertelde van je verhalen dus dacht ik laat ik ook eens gaan lezen.

Nou nog een dagje en je kunt weer naar huis, een troost het regent hier ook.

Zie je dit weekend doei doei

Anja

• 26 Mei 2010 - 20:50

Marian En Wim:

HE Petra,

Hoe is het daar in Zweden? Wel een late reactie war van ons om een berichtje te sturen mar ge wit da wij nooit nie zoe snel zijn. Zal marije er ok nog wel een late sture die he merstal van alles te vertelle! Houdoe

Joop en Mien