2de pinksterdag - Reisverslag uit Karlstad, Zweden van petra laar - WaarBenJij.nu 2de pinksterdag - Reisverslag uit Karlstad, Zweden van petra laar - WaarBenJij.nu

2de pinksterdag

Door: petrainzweden

Blijf op de hoogte en volg petra

24 Mei 2010 | Zweden, Karlstad

Zooow het is weer maandag dus we moeten weer beginnen.
Tweede pinksterdag kennen ze hier niet meer dus het is ook geen vrije dag. Nja van pinksteren hebben we toch al zo weinig gemerkt.
Vandaag hadden we een dienst van 13.30 tot 22.00 dus konden we heerlijk uitslapen. Nadat we dat gedaan hadden zijn we naar de supermarkt gefietst en nog ff wat boodschappen gedaan. Onze lunch bestond vandaag uit een cup a soup, een banaan en een danoontje!!! Perfect toch:D
Toen we op het werk aankwamen moesten we eerst om 14.00 afscheid nemen van Tord. Tord ging de afdeling verlaten want hij ging met pensioen. Ook hier gaan de mensen met hun 65ste op pensioen. Nadat ze het 1 en ander gezegt hadden wat wij niet konden verstaan kreeg Tord wat kado's en volgens mij is het traditie om iedereen een kram (kram is zweeds voor knuffel) te geven want hij deed dat. Alle ruim 20 mensen die in de zaal zaten gaf hij een knuffel. We kregen koffie, thee of wat we wilden met het lievelingskoekje van Tord genaamd kanel bulle. Een soort zoetbrood met kaneel ertussen. Dit smaakte echt heerlijk. Na het afscheid kregen we nog een klinische les over ondervoeding en hoe je dit kunt voorkomen. Ze hadden een checklist maar zoals ik het gedeeltelijk kon begrijpen zag niet iedereen dit zitten. Hierna kregen we de overdracht. Annika, Susanne, Anneke en ik stonden met zijn 4en op dezelfde kamers. We hadden 4 patienten in totaal en er zou nog een nieuwe patient komen. Na de patienten gezien te hebben kregen we wat informatie over de patient closer care. Anneke vroeg zich ook af of ze hier werkgroepen of kwaliteits groepen hebben en dit hebben ze hier ook. Je kunt het eigenlijk wel vergelijken met de groepen die wij in ons ziekenhuis hebben. Hierna was het ongeveer tijd om te gaan eten. Anneke en ik zijn zelf nog naar het restaurant gelopen om eten te halen. We weten de weg al in dit grote ziekenhuis:P Onder het eten nog ff gzzl met collega's gepraat over de verschillen maar echt grote verschillen zijn er denk ik niet. Ze doen hier wel echt hun best om ook engels tegen ons te praten dus dat is wel echt leuk! Er was ook een patient erg onrustig en we vroegen ons af of hun ook iets van basale stimulatie kennen wat die patient mssn rustiger kon maken. Ze kenden het wel maar gebruiken het eigenlijk zelden (net zoals wij dus, wij gebruiken het ook haast niet) De nieuwe patient was ondertussen al gearriveerd en er werd bloed afgenomen en dit hebben we met Annika naar het lab gebracht. Ook hebben we de NIHHS afgenomen bij deze meneer. Dit kun je vergelijken met onze glascow coma scale alleen controleren hun niet de pupillen maar doen ze wel de sensibiliteit testen met een naaldje. We hebben zoals in het protocol beschreven staat deze meneer ook gebladderd en urine laten testen. Daarna hebben we alles nog in de computer verwerkt en mensen geholpen voor de nacht. Ze hadden dit keer ook een evaluatie formulier wat ze in moesten vullen. Eigenlijk moet dit na elke dienst maar dit wordt ook niet zo goed bijgehouden. Om iets voor 22.00 konden we terug naar de B&B. Toen nog stefan gesproken over de telefoon:D..moet je ook bijhouden en this erg leuk om zijn stem dan te horen. Krijg je eigenlijk helemaal niet het idee dat je ver weg zit. Anneke en ik hebben nog ff gzzl gekletst en wat pringles gegeten:P ff lkkr toch. Nu ga ik zo maar eens slapen want morgen moeten we om 6.45 beginnen dus dat weer vroeg opstaan. Het was toch weer een leuke leerzame dag..op naar de volgende!

Xussies Petra

• 24 Mei 2010 - 21:56

Je Zusje Home Alone:

Nou vooruit dan. Nog ff een reactie. Vink toch wel aardig van mezelf(a).

Heb je verhaal weer gelezen hoor. Je hebt het daar wel druk zeg. Je zult wel moe worden. Ik mag morgen weer beginnen. Ben benieuwd hoe het zal gaan. Vandaag eerst nog maar gezellig 5 uur op terras gezeten. Moet toch een keer bruiner worde dan jou he;-). Helaas wordt het weer wa minder. Das dan weer balen. Maar goed.

Je foto's zijn super leuk zeg. Ik heb al een favoriet. Die van de kip:-). Maar da wist je al wel.

Verhaal is toch wel weer lang genoeg he? Dan kan ik nu toch wek gaan slapen. Morgen ben ik hopelijk eerder wakker dan die papegaai die me vanmorgen maar weer wakker praatte en floot.

Naja slaap lekker he.

Xussies