Laatste dagje werken voor het weekend! - Reisverslag uit Karlstad, Zweden van petra laar - WaarBenJij.nu Laatste dagje werken voor het weekend! - Reisverslag uit Karlstad, Zweden van petra laar - WaarBenJij.nu

Laatste dagje werken voor het weekend!

Door: petrainzweden

Blijf op de hoogte en volg petra

21 Mei 2010 | Zweden, Karlstad

Hello allemaal!

Gisteren kreeg ik kritiek dat mijn stukjes te lang waren dus bij deze.

Vandaag lkkr gewerkt, eigenlijk weinig nieuwe dingen.
Mochten lekker eerder naar huis toe..lkkr ff liggen rusten.
Heel de dag regen maar ach ik vind het wel lekker.
Rond 20.00 vertrokken naar de stad, daar lekker pizza gegeten en nu zo maar eens slapen!!!

Nou dat was het stukje voor degene die niet veel willen lezen:P nu komt mijn andere verhaal want ja ik kan natuurlijk lang niet alles zo kort typen.
Ik moet eerst nog ff wat rechtzetten van gisteren. Aller eerst over de wandelcompetitie. Ik zei dus dat er ruim 5000 vrouwen meededen. Nou dit waren er een stukje meer namelijk om precies te zijn 7629:O Das toch geweldig om mee te maken!!!!
En ook moet ik iets rechtzetten over de kleurcodes. Namelijk ze hebben 4 kleuren. Allereerst om 9 uur worden de patienten met de kleuren rood en blauw besproken (rood is spoedgeval of nieuwe patient en blauw is een patient die naar huis gaat) om 10 uur worden de patienten met de kleur geel besproken (patienten die voor onderzoek zijn geweest) en om 13.30 worden de patienten besproken met de kleur groen (revalidatiepatienten) Nou dat was het wat ik recht wilde zetten! Nu maar eens over vandaag. Toen we wakker werden was er nog niet veel aan de hand. Weer vroeg op, weer ontbijt gegeten (knap he) en op weg naar het werk Toen we op het werk kwamen was er wel wat aan de hand. De dag begon hetzelfde als gisteren. Weer met die overdrachten enz. Alleen op een gegeven moment keken we naar buiten en het goot verschrikkelijk hard. Maar tsja wat maakt het uit als je aant werk bent..en regen is zo erg nog niet. Het was nu gewoon typisch zweeds weer! Hier had ik toch wel op gewacht, ik kwam immers niet voor het weer hier. We begonnen weer met wassen. Ze kijken niet sow nauw met de tijd. Er was namelijk ook een vrouw en die gingen we uiteindelijk pas rond 11 uur wassen omdat ze erg moe was. Bij deze oude dame hebben we ook een decubitus wond verzorgt. Deze had ze al vanaf thuis maar mensen gaan niet erg snel naar de dokter toe. De wond was ook necrotisch maar ze konden dit niet weghalen omdat de toestand van mw. dit niet toeliet. Ook heb ik geholpen de vaat van de patienten op te ruimen. Hierbij moeten we het vuil in een zak gooien en al het drinken was over is in een grote bak zodat het 1 lekkere shake lijkt van koffie melk orange juice enz:P Om 10 uur hadden we weer pauze. Op vrijdag doen ze altijd brood halen en eten dit met zijn allen op. Ik deed mee want had wel zin in alweer een broodje en een eitje! Ook hadden ze iets wat ze kaviar noemen. Ik zou niet weten of het dezelfde kaviar is die wij hebben maar dat zal wel niet. En als het zo is nou dan hoef ik dat echt niet want heb het geproefd en het smaakte nergens naar. Het smaakte iets van bitter en weet ik het..geen aanrader dus en snel een slok orange juice erachteraan:P
De doktersronde deden ze deze keer in het engels. Dit vond ik wel echt leuk dat ze zoveel moeite ervoor doen. Ik kan het personeel ook wel redelijk verstaan als ze Zweeds praten (ik kan ze wel volgen) maar engels blijft makkelijker. Ook alle andere nurses en assistent nurse doen hun best om engels te praten en ik voel me erg thuis hier. Ze zijn allemaal even hartelijk net zoals de patienten. We hebben nu geleerd hoe je in het zweeds smakelijk eten moet zeggen. (in het zweeds zeg je smokelijke moltiet (zou niet weten hoe je het schrijft)) De patienten en het personeel vonden het erg leuk als we dit zeiden! Zo merken ze dat je ook een beetje je best doet voor hun.
Er ging vandaag ook een patient naar een ander ziekenhuis (waar ik gister over vertelde) Deze patient had een ketting afgegeven. Voordat de patient de ketting terug krijgt moeten 2 nurses het gecontroleerd hebben dat ze deze ketting terug geven en moet er een formulier ingevuld worden door de 2 nurses en de patient dat de ketting terug gegeven is. Lijkt me wel handig want zo kun je zien dat het correct afgehandeld is (misschien moeten we daar ook maar mee starten in nederland.) Om 12.30 gingen we weer eten in het restaurant. Natuurlijk had ik weer hagelslag meegenomen dus heb ik weer lkkr gesmuld van mijn boterham en fruit. Smaakt best!
Het ziekenhuis heeft hier trouwens een soort van leenkleding. De patienten kunnen hier gewoon een shirt en broek krijgen en kunnen hier onbetaald gebruik van maken en het word nog door het ziekenhuis gewassen ook. Ik vraag me alleen wel af hoe ze dat doen als er een patient wegloopt want ja dan hoef je niet te bellen naar de receptie welke kleren de patient aan heeft want die hebben toch allemaal hetzelfde aan! Ach mssn lopen ze hier wel niet weg:P
Om 14.00 gingen we met lena mee (teamleider) we gingen kijken naar de fitness van het ziekenhuis. Dit ziet er goed uit. Is ook makkelijk dat het in het ziekenhuis is want dan gaan er eerder mensen heen denk ik!
Hierna mochten we lkkr naar huis. Hebben eerst nog ff wat boodschappen gehaald en toen ff lkkr relaxen..serie gekeken, hyven, msnen enz. Je moet je contacten maar bijhouden he!
Het regende ondertussen nog steeds maar wat maakte dat uit. Zo is zweden en zo moet je het maar accepteren. We gingen rond 20.00 naar de stad toe om te eten. We gingen naar de pizzeria! Ze hadden alleen geen engelse kaart dus het was gissen naar wat we aten. We zijn er uitgekomen. Hebben eerst garlichbread op en daarna de pizza. De garlickbreak is hier echt spr spr spr lkkr..en de pizza was ook om te smullen. Het was een erg leuk tentje met erg gzzl personeel dus hebben ons prima vermaakt!
Hierna hebben we door de regen nog even etalages bekeken en gaan binnenkort maar ff shoppen!
Daarna nog ff met een omweg naar huis gefietst(express natuurlijk) en nu ben ik dus mijn bloq aant schrijven en ga dan straks weer lkkr slapen. Morgen gaan we dus op een paard hobbelen en heb er echt spr veel zin in. Regen of geen regen het kan mijn dag niet verpesten..lijkt me echt spr leuk maar jullie horen er wel meer van morgen!!!
Ik zou zeggen tot spreekse maar weer en een fijne avond/nacht nog!

Xussies/knuffel Petra

  • 21 Mei 2010 - 22:46

    Ik Ben Der Weer:

    Jaja nog ffies voor het slapen je blog lezen. Valt niet mee telkens zown lang stuk maar goed. Je hebt je weer prima vermaakt vandaag. Ik kom net uit utrecht (zoals je al weet via de sms) en heb net mijn tas maar ingepakt voor morgen. Ben wel benieuwd hoor. Nu ga ik zow maar eens slapen. Was trouwens wel leuke sms he;-). Nu ben jij weer aan de beurt haha.

    Ik zou zeggen veel plz met paard hobbelen en we spreken elkaar.

    Xussies van je zuster;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Karlstad

reis naar zweden

Recente Reisverslagen:

27 Mei 2010

Laatste dagje!!!!

26 Mei 2010

1 na laatste dagje

25 Mei 2010

laatste werkdag!

24 Mei 2010

2de pinksterdag

23 Mei 2010

de zondag!
petra

Actief sinds 15 Mei 2010
Verslag gelezen: 148
Totaal aantal bezoekers 11279

Voorgaande reizen:

17 Mei 2010 - 28 Mei 2010

reis naar zweden

Landen bezocht: