1ste dag in zweden!!! - Reisverslag uit Karlstad, Zweden van petra laar - WaarBenJij.nu 1ste dag in zweden!!! - Reisverslag uit Karlstad, Zweden van petra laar - WaarBenJij.nu

1ste dag in zweden!!!

Door: petrainzweden

Blijf op de hoogte en volg petra

18 Mei 2010 | Zweden, Karlstad

Vandaag zijn we in Zweden aangekomen!
Vanochtend ging om kwart over 3 de wekker, tijd om op te staan! Anneke zou rond half 4 bij ons in gameren zijn. Wilma en Stefan hebben ons naar Schiphol gebracht. Lief zij ze he!!! We hadden een half uurtje vertraging, maar om ongeveer half 8 vertrok onze eerste vlucht naar Kopenhagen, Denemarken. Nu wisten we waarom de vlucht duurder was dan normaal. We kregen namelijk een uitgebreid ontbijt in het vliegtuig, we werden als een soort VIP behandeld dus dat was leuk natuurlijk haha. Omdat we vertraging hadden was het even spannend of de vlucht van Kopenhagen naar Karlstad wel konden halen, maar toen we net geland waren, kwam een medewerkster van het vliegveld ons ophalen met een auto'tje en bracht ons naar het andere vliegtuig, die als klaar stond om te vertrekken, net op tijd dus... We voelden ons toen natuurlijk weer als een VIP omdat we werden opgewacht enz. Met ons moest ook een andere nederlandse man mee en samen hadden we het erover dat dit wel luxe was en vroegen we aan de man (die al vaker in zweden was geweest) hoe zweden was. Toen we goed en wel de lucht in waren, in een echt mini-vliegtuigje met misschien 12 passagiers in totaal, met een onbeschofte man die zijn koffer niet weg wilde halen zodat we naast elkaar konden zitten, bedachten we ons, dat onze koffers er waarschijnlijk niet waren omdat we snel naar het andere vliegtuig waren gebracht! Ach ja we zouden het vanzelf wel zien hoe dit zou aflopen. In Karlstad stond Annika en Susanne al op ons te wachten en inderdaad geen koffers. Na een onderhandeling aan de balie en een telefoontje later wisten we dat de koffers nog in Kopenhagen stonden... Gelukkig kon het geregeld worden dat ze met een andere vlucht richting Karlstad kwamen en zelfs met een taxi bij de Bed&Breakfast werden afgeleverd! Nice!
Met Annika en Susanne gingen we eerst een kijkje nemen in de Bed&Breakfast en na goed en wel geïnstalleerd te zijn, vertrokken we naar het ziekenhuis. Het is ongeveer 10 minuutjes lopen, dus lekker dichtbij! In het ziekenhuis lunchten we samen met Lena, Annika en Susanne en konden ondertussen wat bijkletsen. Daar liepen we al tegen het eerste verschil aan, het eten... In Zweden zijn ze gewend 2 x per dag een warme maaltijd te gebruiken, en aangezien wij wel erg van brood houden is het moeilijk om een 'fatsoenlijke' maaltijd te krijgen in het ziekenhuis. Maar met een zelfgesneden boterham, wat boter en wat fruit en meatballs waren we tevreden... Zoet beleg, of worst en kaas voor op brood is niet gebruikelijk voor de lunch, dus morgen maar mijn hagelslag enz meenemen... en ook maar een pot chocopasta aanschaffen denk ik zo, haha!
Na de lunch hebben we een rondleiding en uitleg op de Neurologie- / Stroke-afdeling gekregen. We gaan meelopen op een afdeling met alleen strokebedden, maar liefst 20 stuks! De afdeling is verdeeld in 2 delen, een rood en een blauw gedeelte, ieder part heeft 10 bedden. Verder zijn er veel herkenbare dingen, zoals het slob, voorraadkasten, éénpersoonskamers of meerpersoonskamers, de keuken, kantoorgedeelte etc. Een mooi verschil is dat de afdeling een mooie zitkamer heeft voor de patiënten en eventuele bezoekers, met zelfs een balkon met zitjes! Morgen gaan we op de afdeling meewerken dus dan zullen er nog wel meer dingen opvallen. Na de afdeling liepen we een ronde door het ziekenhuis, de spoedeisende hulp, bibliotheek, radiologie etc. Wat een groot gebouw! Gelukkig zijn de woorden en route-aanwijzingen goed te begrijpen wat verdwalen voorkomt. Na een hoop informatie begon de vermoeidheid toch wel toe te slaan. Daarom waren we rond half 4 terug in de B&B. En gelukkig daar stonden onze koffers al op ons te wachten. Ook was er nog een aangename verrassing geregeld, we kunnen tijdens ons verblijf hier ieder een fiets gebruiken! Nu hebben we de mogelijkheid ons makkelijk te verplaatsen en zo kunnen we meer van de omgeving / stad zien! We hebben de kamers ingericht, de koffers uitgepakt en wat gerust en om half 6 kwam Lena ons halen voor een diner in het centrum van de stad. We aten samen met Lena, Susanne en Margaretha bij een Italiaans restaurant. De menukaart is dan wel in het engels maar toch is het afwachten wat je krijgt! Maar het smaakte heerlijk, ik had iets van biefstuk in pepersaus met wat aardappels. Margaretha vertelde ons wat over de organisatie rondom de ziekenhuizen en over het aantal patiënten / bezoekers van de ziekenhuizen. Na een heerlijk diner heeft Susanne ons nog wat van het centrum laten zien. Nu weten we waar we moeten zijn om lekker te kunnen eten, om te gaan shoppen of iets dergelijks. Rond 21 uur waren we terug bij de B&B. Al met al een leuke eerste dag! Net ff lekker gedoucht en nu maar haast maken om lekker naar bed te gaan! Ach morgen hoeven we pas om half 2 te beginnen dus dat scheelt!
Morgen wordt er ok bekeken of anneke en ik een eigen verbinding van internet op onze computers kunnen krijgen dus ben benieuwd!

Jullie horen meer van me!!!

Dikke Xus Petra

• 18 Mei 2010 - 20:35

Linda:

hoi zussie,
    hier maar even een berichtje van mijn maar volgens mijn gaat het helemaal goed komen, je bent alleen vergeten te melden dat dit lieve zussie ook aan je gedacht heeft en je vannacht gewoon gesmst heeft voor een goede reis te wensen haha, maar trouwens bedankt ook dat je me later die nacht gewekt hebt netjes op mijn opstaan tijd, haha. maar al met al was ik ook zeer vereerd dat ik een smsje had gekregen dat je aan was gekomen, dat is bij jou toch niet zo vanzelf sprekend.
    maar ga maar genieten daar en uiteraard ook nog een beetje werken daar.
    ben benieuwd naar je volgende verhalen, dan ga ik nu maar eens verder hier met rommel ruimen.

liefs van lin

• 18 Mei 2010 - 20:40

Andre:

je zit daar erg goed volgens mij. zal wel een land voor mij zijn ik hou wel van warm eten haha.

groeten andre

• 18 Mei 2010 - 21:21

Mammie En Pappie:

het voelt bijna net zo als een paar jaar geleden,'s avonds voor het naar bed gaan nog even bijkletsen met onze jongste! gelukkig duurt het nu niet zo lang en is het ook niet zo ver weg. wel kun je weer eens een andere cultuur proefen, scheelt straks weer met het kiezen van eten. als je maar voldoende proeft leer je het eten van thuis ook te waarderen. succes morgen met je eerste "werkdag" groetjes, weltrusten en een knuffel van ons!

• 18 Mei 2010 - 21:28

Twinsister:

Heeeey klein sisie,

Ik ga eens proberen om elke keer een verhaaltje neer te zetten, maar da zal niet altijd meevallen... Fijn dat de koffers ook zijn aangekomen, zodat je alle foto's van ons kan uitstalle om ons niet te vergete(A)...

We waren denk vanmorgen om half 7 thuis en heb toen nog heerlijk geslapen tot half 1... Net na het warme ete... Houde wij niet van he... Daarna weer even gewerkt en nu lekker op de bank hangen... Nog 1 dagje werken en dan heb ik er lekker 5 vrij(A)... Ben der aan toe haha... Wat een vermoeiende dagen...

Maar goed ik ga het allemaal in de gaten houden en zal vast nog wel iets van je horen... Als je denkt niet meer te weten hoe ik eruit zie, dan moet je maar even in de spiegel kijken... Dan zie je een bijna ikke;-)...

Nou slaap lekker en suc6 morgen...

Xus Wilma

• 18 Mei 2010 - 22:50

Kirsten:

Meis,
    wat een leuk verhaal... al goede indrukken dus!
    Nou geniet er nog van en ik zal de volgende verhalen ook lezen:)
    Werkse morgen daar!!
    Liefs xx Kirsten

• 19 Mei 2010 - 07:21

Yvonne:

Ha peetje, keileuk geschreven, geeft een goed beeld van wat jullie mee maken. Heel veel plezier nog en ik volg je!!
    liefs vonneke