sow eerste dag werken gehad! - Reisverslag uit Karlstad, Zweden van petra laar - WaarBenJij.nu sow eerste dag werken gehad! - Reisverslag uit Karlstad, Zweden van petra laar - WaarBenJij.nu

sow eerste dag werken gehad!

Door: petrainzweden

Blijf op de hoogte en volg petra

19 Mei 2010 | Zweden, Karlstad

Mssn zijn we wel lui maar we hebben toch onze fietsen gepakt naar het werk (10 min. lopen denk ik..3 min fietsen) tsja ach ze betalen toch voor die fietsen dus moeten we ze maar gebruiken ook!!!
We gingen eerst de pakken maar eens passen..ze zaten heerlijk vond ik dus dat scheelde al;)
Aangekomen op de afdeling gingen we eerst een kamerverdeling maken. Ze hebben op de stroke afdeling 20 bedden. De afdeling is verdeeld in 2 groepen, rood en blauw, welke ieder 10 bedden hebben. De dagdiensten bestaan uit 2 nurses en 2 assistent nurses op 10 patienten. In de avond zijn er 1 nurse en 2 assistent nurse op 10 patienten en in de nacht hebben ze max 3 mensen op 20 patienten (dus of 1 nurse en 2 assistents of 2 nurse en 1 assistents. Dat zou voor ons een luxe wezen, al hebben ze hier niemand die in de keuken staat voor eten en drinken dus dat moeten ze zelf doen. Vandaag stonden Annika, Susanne, Anneke, 2 assistent nurse en ik op 10 patienten. We waren nu met extra zodat Annika en Susanne ons wat dingen uit konden leggen. Ik liep vandaag van Susanne mee en Anneke met Annika. We begonnen met het doornemen van de patienten achter de computer. In de computer staan alle gegevens zoals de rapportage van de nurse en van de dokter en verschillende disciplines. Ook staat hier de medicatie in (de medicatie controleren ze hier trouwens geen tweede keer..ook niet bij het maken van antibiotica dus dat is wel ff wennen want ja als ze iets fouts doen hoe lossen ze dat op..!?) maar dus sown beetje alles waar wij in de toekomst mee gaan starten;) Ook kijken ze hoe de bloeduitslagen zijn. De nurses nemen hier zelf het bloed af en prikken ook zelf infusen. De infusen die ze prikken prikken ze elke dag opnieuw. Bij ons is dat vreemd want wij laten ze toch het liefst zo lang mogelijk zitten!
Na het doornemen van de patienten gingen we kennis maken met ze. Susanne stelde me voor aan de patienten en ze begroeten me hartelijk. Ook probeerde sommige engels te praten en mij bij het genezingsproces te betrekken. Zo lag er een man op de afdeling die een trombolyse had gehad. Deze man kreeg meer kracht in zijn arm dus ik moest die man een hand geven zodat hij kon laten voelen dat zijn gevoel terug kwam. Geweldig toch:D
Bij alle stroke patienten op de afdeling hangen achter een bed een aantal a4tjes. Hier staat op getekend aan welke kant een patient krachtsvermindering heeft en wat dan de lighouding moet zijn. Ook heeft de fysiotherapeut een foto gemaakt van hoe de transfer naar de rolstoel gemaakt moet worden. En op een ander a4tje staat er beschreven welke oefeningen patienten kunnen doen voor hun revalidatie.
Ook hebben ze een whiteboard hangen en hierop staat beschreven wat een patient wel en niet kan.
Op zich best makkelijk maar aan de andere kant heeft de patient minder privacy. Over privacy gesproken ze hebben hier geen gordijnen maar van die ouderwetse rolschotten (ik ken ze nog van mijn ziekenhuis playmobiel). En die rolschotten rollen niet zo makkelijk hoor. Ze zijn wel erg hygienisch hier wat erg goed is natuurlijk. Bij elke patient worden en schorten gedragen en handschoenen. Kunnen wij misschien ook wel een voorbeeld aan nemen. Ook ligt er onder elke patient een laken, daarover heen een soort glij-achtig laken en daaroverheen nog een laken. Zo kan 1 nurse de patient makkelijk draaien in zijn eentje. Ik vroeg me af wat dit voor decubitus betekende maar Susanne vertelde me dat ze dat hier bijna niet zien omdat ze erg regelmatig (soms om de 2 uur) de patient wisselligging geven. Ook weer iets om een voorbeeld aan te nemen. En wat ik ook erg goed vind is dat ze bij elke nieuwe stroke patient de patienten bladderen (kijken hoeveel urine in de blaas achterblijft na urineren), urine afnemen voor onderzoek en wegen. Patienten eten hier ook weinig op hun eigen kamer. Op deze afdeling hebben patienten voldoende zitruimte (zelfs een groot balkon) om met zijn allen te eten als ze dat willen. Dat is dus sown beetje het verschil wat we tot nu toe meegemaakt hebben. Maar ik was best jaloers op ze want het was zulk lekker weer dat ik wel op dat balkon wilde zitten. Het leek wel hartje zomer:O
Ach het werken beviel me prima en we konden alles rustig doorbespreken. We zijn met Annika nog even naar het winkeltje geweest om wat joghi en fruit te halen en aten op de afdeling wat brood met kaas. Het brood is hier toch wat droger maar het smaakt best.
De collega's daar waren ook allemaal erg aardig en probeerde de hele tijd wel engels te praten. Ook als ze in het zweeds praatte kon ik ze nog best wel volgen want heel veel woorden lijken op elkaar dus dat is handig.
Om kwart over 9 begon de nachtdienst dus even overdragen en om 10 uur naar huis. Ben aardig moe dus ga zo lkkr slapen..morgen al om 6.45 beginnen! Ach ja dan kijk ik maar alsvast uit naar de middag want dan fietsen anneke en ik ff door naar de Mac eten we daar ff wat en om 18.00 worden we opgehaald om iets sportiefs te doen. (ik geloof dat het iets met 5 km lopen en een competitie is dus we zullen zien;)) Het wordt vast wel gzzl!!!

Nou dit was het wel voor vandaag..helaas is het me niet gelukt om foto's op mijn hyves te plaatsen maar ik blijf het proberen. Nu zet ik af en toe hier wat foto's op dus moeten jullie het hier maar in de gaten houden;)

Jullie horen snel weer wat van me!!!

Dikke Xus Petra

  • 19 Mei 2010 - 21:56

    Ma (door Wil Getypt):

    Ma ligt net op bed en vertelde helemaal vergeten te zijn om een berichtje te plaatsen, dus vroeg ze of ik dat nog even wilde doen. Zo weet je ook weer dat ze je nog niet vergeten is. Morgen laat ik der het verslag wel lezen, want ze heeft de bril niet bij de hand. Nu gaan we allemaal slapen en ik ga me voorbereiden op de drukke poetsdag morgen. Gelukkig krijg ik wat hulp van oma.

    Nou suc6 maar weer en een dikke knuffel uit de schoolstraat.

  • 20 Mei 2010 - 03:14

    Jacqueline:

    Heey,

    leuk om je verslagen te lezen en wat de verschillen zijn.
    Het is hier nu erg rustig in de nacht dus alle tijd om je verslagen te lezen.
    Werkse morgen en nog heel veel plezier.

    x, Jacq

  • 20 Mei 2010 - 10:54

    Marieke:

    Ha,
    Wat klinkt het allemaal goed daar. Erg leuk om jullie zo te volgen. Veel plezier nog, geniet ervan!!
    groetjes Marieke

  • 20 Mei 2010 - 11:37

    Irene:

    He Petra,

    Jullie hebben het goed voor elkaar daar. Ik heb je verslag uitgeprint en in het roddelboek gedaan, dus je verhalen worden ook echt gelezen haha.

    x Irene

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Karlstad

reis naar zweden

Recente Reisverslagen:

27 Mei 2010

Laatste dagje!!!!

26 Mei 2010

1 na laatste dagje

25 Mei 2010

laatste werkdag!

24 Mei 2010

2de pinksterdag

23 Mei 2010

de zondag!
petra

Actief sinds 15 Mei 2010
Verslag gelezen: 204
Totaal aantal bezoekers 11279

Voorgaande reizen:

17 Mei 2010 - 28 Mei 2010

reis naar zweden

Landen bezocht: