hehe!!! - Reisverslag uit Karlstad, Zweden van petra laar - WaarBenJij.nu hehe!!! - Reisverslag uit Karlstad, Zweden van petra laar - WaarBenJij.nu

hehe!!!

Door: petrainzweden

Blijf op de hoogte en volg petra

20 Mei 2010 | Zweden, Karlstad

Vanochtend was het toch weer zwaar opstaan. Om 6 uur al mijn bedje uit..even snel tanden poetsen en een boterham eten(jaja zeker een boterham, soms denk ik nog wel eens hoe krijg ik hem weg) wat drinken en hupakee op de fiets naar het werk toe. Daar stonden Annika en Susanne ons op te wachten. We gingen ons omkleden in de kelder en daarna konden we naar de afdeling. Ze hebben hier trouwens bij elke deur een druk knop. Die knop kunnen mensen gebruiken die in een rolstoel zitten en zo gaat de deur automatisch open. Dit is natuurlijk erg makkelijk en ik moet toegeven dat wij hem nu al vaak zat gebruiken omdat we te moe zijn om de deur open te duwen of te trekken;) Om 6.45 kregen we gelijk een korte overdracht van de nachtdienst, daarna kregen we nog een soort van overleg met de secretaresse, over welke onderzoeken er gepland staan of welke disciplines wanneer komen, en daarna kregen we nogmaals een overleg met je eigen groep wie wat ging doen. Jaaa je moet maar wat te overleggen hebben he:P Rond kwart over 7 gingen we de patientenkamers op. Hier noemen ze trouwens alle patienten bij hun voornaam en niet zoals wij doen bij hun achternaam. Zo krijgen ze ook meer een band met de patient. We begonnen met het wassen van patienten..ze hebben hier geen washandjes dus het wassen doen ze met doekjes ofsow..nou de patienten worden iig schoon hoor! Ook deden we de bedden vandaag. Hier worden de lakens alleen rechtgetrokken en als patienten gedoucht zijn wordt het bed verschoond. Om 8 uur waren we al klaar met mensen verzorgen (we zijn nu met veel personeel). Het was tijd om de medicijnen te geven en mensen uit bed te halen om ze in de etenszaal neer te zetten zodat ze kunnen eten. Toen was het tijd om visite te lopen. Ze doen dat hier in 3 fases. Patienten krijgen op het bord een kleur bij hun naam. Rood is iets acuuts of een nieuwe patient, blauw is patienten die met ontslag gaan of iets minder acuuts, en groen is een revalidatie patient en uitslagen van onderzoeken. Om 9.00 word er visite gelopen over de patienten met een rode sticker. Om 10 uur word er visite gelopen over de patienten met een blauwe sticker en om 13.30 word er visite gelopen over de patienten met een groene sticker. Mij lijkt het allemaal niet zo handig en hier op de afdeling weten ze ook nog niet hoe het werkt omdat ze pas deze week hiermee zijn begonnen dus voor hun is het ook afwachten. Ik ben benieuwd wat hun ervaring hiermee wordt. Om half 10 hadden we pauze. We trakteerden de zweedse collega's op stroopwafels. Ik heb niemand gehoord die het niet lekker vond, of ze moeten het niet gedurft hebben:P ach jaaa ik vind de stroopwafels iig heerlijk dus maakt mij niet uit als ze er een paar laten liggen!
Na de pauze gingen we de doktersronde uitwerken, en liepen we nog een keer langs de patienten om te kijken of we iets konden doen. Om 11.30 hadden we weer pauze. Dit liep trouwens uit tot 12.00 maar ach da zijn we gewend;) Hier moeten ze verder naar het restaurant lopen dus de meeste collega's eten op de afdeling hun eigen brood of iets dergelijks op, maar ja anneke en ik hebben niks dus wij gingen met Annika en Susanne naar het restaurant. Dit keer waren we goed voorbereid. Ik had namelijk wat hagelslag en vlokken enz meegenomen zodat we geen droog brood zonder iets erop hoefde te eten:P Ik had nu een lekkere boterham met vlokken en veeel fruit natuurlijk!
Na de pauze moesten we nog het 1 en ander regelen. Morgen gaat er een patient naar een ander ziekenhuis omdat hij daar in de buurt woont. Een ritje naar een ander ziekenhuis kost ongeveer 3 uur de tijd met een ambulance. Niet normaal, dan ben je bij ons nederland al zowat uit! Als een patient een hersenoperatie moet krijgen moet deze met de helicopter naar een ander ziekenhuis gebracht worden anders neemt het teveel tijd in beslag. Nadat we dit geregeld hadden gingen we de medicijnen nog uitzetten. Hier doen ze niet per dag uitzetten maar doen ze gewoon een stripje met medicatie in de kar en als die op is pakken ze nieuwe. Ze geven hier trouwens ook de sondevoeding in porties. Om half 2 kwam de avonddienst en gingen we de patienten overdragen. Om 2 uur hadden ze een soort van MDO. Hier bespreken de disciplines en de nurses het doel van een patient voor de aankomende week.
Hierna mochten we van Annika en Susanne naar onze B&B toen omdat we vanavond nog een avondactiviteit hadden en zo nog even konden rusten.
Anneke en ik zijn eerst natuurlijk nog ff naar de MAC gereden want daar hadden we heeeeeeeel veel zin in. We konden onze bestelling doorgeven maar moesten eerst even wachten tot er iemand was die goed engels praatte dus ja dan doen we dat maar. Stel je voor dat we wat kregen wat we niet zouden lusten:P Nou we kregen onze goede bestelling en hebben lkkr gesmuld. Nu nog ffkes rusten en dan straks op naar onze 5 km wandeling/competitie we zullen wel zien wat het word, en jullie zullen ongetwijfeld nog horen hoe het is geweest;)
Nu hebben we denk ik de pech dat we door de regen moeten lopen. Was het heel de dag bloedheet (ik denk boven de 20 graden) met zon en een strakke blauwe lucht begon het opeens te regenen uit het niks. En op dit moment regent het nog steeds en hoor ik ook onweer maar is het nog steeds bloedheet. Pffff raar weer hoor..ach gelukkig zijn we niet van suiker zoals iedereen zou zeggen dus stappen straks gewoon vrolijk door!

Nou de grt maar weer en tot het volgende verhaal!

byebye!!! Xussies Petra

• 20 Mei 2010 - 15:09

Bouke:

Hoi Petra en Anneke, goed te horen dat jullie het zo naar je zin hebben. Veel plezier/succes nog en ben nu al benieuwd naar de verhalen/ goede suggesties!

• 20 Mei 2010 - 17:17

Brenda:

Hoi Petra en Anneke

Heel leuk om jullie verhalen te lezen. En leuk om de verschillen te zien! Heel veel succes nog, en geniet van Zweden!

x Brenda

• 20 Mei 2010 - 19:48

Petra :

Leuk om weer eens een verslag van je te lezen.
    Dit is zeker wat anders dan je Afrikaverhaal!

Groetjes Peter, Nesia
    en uiteraard Mark en Simone

• 20 Mei 2010 - 20:22

Lin:

pffffffff k ben bijna een uur verder voordat ik het verhaal uit heb...

tot het volgende verhaal dan maar...